Wie is de elektrische fietser in Nederland?

Geschreven door onze expert Yael Prenger
Elektrische fietser op een zonnige dag op een elektrische, witte fiets met middenmotor.

Elektrische fiets alleen voor oude mensen? Zeker niet. Ook jongeren maken er steeds vaker gebruik van. Denk maar aan de scholieren die elke ochtend langs je heen zoeven, zonder moeite soepeltjes de pedalen rond draaiend omdat het motortje al het werk doet. De elektrische fiets is al jaren bezig aan een opmars.

De elektrische fietser in Nederland: wie, wat en waarom

Onderhand is het voertuig niet meer weg te denken van het Nederlandse straatbeeld en wint het aan populariteit in alle leeftijdsgroepen.

En met alle leeftijdsgroepen bedoelen we ook echt álle leeftijdsgroepen, want onderzoek van het RIVM laat zien dat zelfs bij kinderen onder de 12 al één op de drie regelmatig een ebike gebruikt. Voor ouderen boven de 65 geldt dat de ebike al bijna tot het meubilair behoort, want meer dan de helft gebruikt uitsluitend een ebike. De reden? Voor hen zorgt de elektrische fiets ervoor dat fietsen makkelijker wordt, want een belangrijk punt is voor ouderen met gezondheidsklachten.

Jongeren hebben andere overwegen voor het gebruik van een elektrische fiets. Jongeren tussen de 12 en 17 jaar geven aan de elektrische fiets vooral te gebruiken omdat ‘ie ‘harder gaat’. Volwassenen tussen de 18-50 jaar zien vooral een meerwaarde in de ebike voor woon-werkverkeer, met name wanneer de afstand tussen de 10-20 kilometer ligt. Dit is veelal het geval voor volwassenen die niet-stedelijk wonen of voor hen met ernstig overgewicht.

De populairste elektrische fietsen

De markt voor elektrische fietsen is enorm, met in 2022 naar schatting wel 4,9 miljoen verkochte ebikes en een totale marktwaarde van 9,5 miljard euro. Deze vele fietsen worden door verschillende aanbieder geproduceerd, maar enkele merken domineren. Gazelle, Sparta, Stella, Batavus en Giant zijn de bekendste merken, met Gazelle als marktleider met 17% aandelen.

De populairste elektrische fiets? Een elektrische stadsfiets, waarbij de Cube Kathmandu One 750 in een groot aantal vergelijkingen goed uit de verf kwam. De populairste modellen bieden sterke motoren, comfortabele vering en een stabiel frame, wat belangrijk is voor veilig transport, vooral wanneer de fiets zwaar beladen is.

De fatbike, de nieuwe liefde voor jongeren

Naast de normale ebike is er natuurlijk nog de fatbike. Een elektrische fiets, waarbij de naam al weggeeft wat het is: een snelle fiets met dikke banden. Oorspronkelijk komt de fatbike overigens uit Alaska en andere poolregio’s, waar fietsers een robuuste fiets nodig hadden om moeiteloos over ijzige en besneeuwde terreinen te rijden. Door de kenmerkende brede banden hebben de fatbikes een stoer imago, wat ze aantrekkelijk maakt voor jongeren. Dit heeft ook te maken met het feit dat, in tegenstelling tot scooters, het dragen van een helm op deze elektrische fiets nog niet verplicht is. Verkoopcijfers van de fatbike zijn niet in te zien, maar duidelijk is dat het voertuig aan populariteit blijft winnen en dat de verkoopcijfers blijven stijgen. 

Waarom we steeds vaker kiezen voor een ebike

Het hoofddoel van fietstochten varieert sterk per leeftijdsgroep en het type fiets dat wordt gebruikt. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat de elektrische fiets vaker wordt gebruikt voor recreatieve fietstochten, vooral door ouderen en mensen met een lagere fitheid. De elektrische fiets maakt langere tochten toegankelijker, wat bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van deze groep. Voor jongeren onder de 18 jaar wordt de elektrische fiets voornamelijk ingezet om sneller op de bestemming te komen. De insteek is hier dus veelal praktisch: woon-werkverkeer, boodschappen doen of vrienden bezoeken.

Naast de voordelen voor individueel gebruik, zijn er ook bredere maatschappelijke voordelen van de e-bike. Elektrisch fietsen kan bijdragen aan een vermindering van het autogebruik en daarmee aan een betere luchtkwaliteit.

Twee senioren fietsers, man met rode elektrische fiets en vrouw met telefoon met Fietsnetwerk app in haar hand.

Recreatief fietsen op de ebike

Nederland kent een grote variëteit aan fietstochten. Recreatief fietsen is populair. Uit het Fietsvakantie Onderzoek blijkt dat in 2021 maar liefst 76% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder gebruikmaakt van de fiets, goed voor 699 miljoen recreatieve fietstochten. De elektrische fiets speelt een belangrijke rol in deze recreatieve fietstochten.

Uit onderzoek van het Fietsplatform blijkt dat 52% van de fietsers in 2021 een e-bike gebruikt, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 32% in 2016. Vooral ouderen maken gebruik van de e-bike tijdens recreatieve tochten .

Fietsnetwerk en knooppunten

Vooral in provincies als Friesland, Drenthe en Gelderland is de participatie wat betreft fietsen hoog. De fietsknooppuntennetwerken, zoals die in Drenthe en Gelderland, scoren hoog in waardering, wat deze provincies aantrekkelijke bestemmingen maakt voor fietsliefhebbers. De laatste jaren is het aantal fietsroutes speciaal voor ebikes gestegen, wat voor ebike-bezitters de drempel om er met de bike op uit te trekken nog meer verlaagt. 

Fietsvakantie of fiets mee op vakantie, het gebeurt steeds vaker! 

Vakanties spelen een belangrijke rol in het recreatieve fietsgebruik. Van de 78% van de fietsers die voor hun plezier fietsen, combineert 65% dit met vakanties in eigen land. Hierbij zijn fietsvakanties, waarbij een vast vertrekpunt wordt gekozen (21%), en fietstrektochten (8,5%) populaire opties. Provincies zoals Overijssel, Zeeland en Noord-Holland zijn favoriet voor fietsstandplaatsvakanties, terwijl Zuid-Holland, Gelderland en Flevoland meer in trek zijn voor trektochten .

De opkomst van de elektrische fiets heeft ook een significante impact gehad op recreatief fietsen. In 2021 gebruikte 52% van de recreatieve fietsers een e-bike, een stijging van 32% ten opzichte van 2016. Het gebruik van de elektrische fiets neemt toe met de leeftijd: 68% van de fietsers boven de 66 jaar kiest voor een e-bike. In provincies zoals Limburg, Drenthe en Friesland ligt het gebruik van de e-bike zelfs nog hoger, met respectievelijk 61%, 60% en 58% van de fietsers die elektrisch fietsen. De uitgebreide infrastructuur, met meer dan 34.586 kilometer aan fietsknooppunten en een gemiddelde waardering van 8,2 voor de fietsroutes, maakt Nederland een paradijs voor recreatieve (ebike-)fietsers.

Blije, vrouwelijke, elektrische fietser op een witte fiets op een zomerse dag.

Waarom is er nog steeds twijfel over de aanschaf van een ebike?

Toch zijn er ook barrières die de aanschaf van een elektrische fiets in de weg staan, waarbij de hoge prijs de grootste drempel vormt. Vooral jongere niet-bezitters hechten veel waarde aan de prijs, waarbij 70% van de ondervraagden onder de 50 jaar dit als een belangrijke factor noemt. Daarentegen zijn huidige e-bikebezitters, waarvan tweederde ouder is dan 55 jaar en 54% vrouw is, bereid om tussen de 2000 en 4000 euro te betalen voor hun fiets. De bereidheid om meer te investeren in een e-bike groeit dus naarmate men eenmaal de voordelen van het bezit heeft ervaren .

Andere belangrijke redenen voor niet-bezitters om (nog) geen ebike aan te schaffen  zijn dat hun huidige fiets nog prima is (38%) en dat ze de gewone fiets gezonder vinden (37%). Ook diefstalgevoeligheid en de levensduur van de accu spelen een rol. 

Conclusie

De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld en zal dat ook in de toekomst niet zijn. Of het nu gaat om jongeren die sneller willen fietsen of volwassenen die hem gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer: de e-bike is populair en dat blijft zo. Met voordelen als gemak, gezondheid en duurzaamheid wordt de elektrische fiets steeds vaker gezien als een serieus alternatief voor de auto. Dit betekent dat de e-bike niet alleen een aanvulling is op de gewone fiets, maar in de toekomst misschien zelfs een grotere rol gaat spelen in hoe we ons in Nederland verplaatsen.

Voor marketeers ligt hier een enorme kans. Door in te spelen op de verschillende behoeften van gebruikers – van jongeren die houden van snelheid en een stoer design, tot ouderen die vooral ondersteuning en comfort zoeken – kan je slimme, gerichte campagnes ontwikkelen. Ook door te focussen op de gezondheids- en milieuwinst van de e-bike kunnen bedrijven deze markt verder laten groeien. Kortom, de toekomst van fietsen in Nederland lijkt steeds meer elektrisch te worden en als je hier als bedrijf op de juiste manier op inspeelt, kan dit weleens een gouden zet betekenen 

 


Bronnen

Deel dit artikel

Picture of Yael Prenger

Yael Prenger

Een schrijvende shorttracker, dat is wie ik ben. Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan trainen voor het schaatsen. In de uren daartussen kan ik mijn ei kwijt in schrijven, of liever gezegd ‘spelen met taal’. Ik houd ervan te bouwen aan verschillende zinsstructuren, te experimenteren met woorden en geniet van de uitdaging om elke keer een mooi en logisch artikel in elkaar te zetten. Geen clichés, maar juist vernieuwing. Goed leesbaar, maar toch informatief en boeiend. Net als bij mijn eigen trainingen is het elke keer een kwestie van proberen te verbeteren, maar dan met taal. Met een talenstudie als achtergrond en verder een grote liefde voor lezen, is schrijven echt iets waar ik graag mijn tijd aan besteed.

Ook interessant

Meer informatie over Wie is de elektrische fietser in Nederland?

Vul het formulier in of neem direct contact op

luc.van.koningsbrugge@kompaspublishing.nl