24 dagen vol impact: zo scoor je met adventskalenders

Geschreven door onze expert Yael Prenger

De feestdagen staan voor de deur en dat betekent dat er weer volop cadeautjes worden ingekocht. Dit brengt ons bij de vraag: hoe kun je producten of diensten op een originele en effectieve manier promoten tijdens de feestdagen zodat klanten jouw product of dienst aanschaffen? Een verrassende en effectieve manier is door in te zetten op een online adventskalender.

In de marketingindustrie is de adventskalender al een veelgebruikte strategie voor B2B en de resultaten liegen er niet om. Maar wat maakt de online adventskalender zo succesvol? In dit artikel zetten we uiteen waarom de online adventskalender zo goed werkt, waar de adventskalender vandaan komt en op welke manier je de ‘vakjes’ op een leuke en verrassende manier in kan vullen zodat je als merk het jaar op een hoge noot afsluit. Lees verder en ontdek hoe je deze feestelijke traditie kunt inzetten voor maximale impact en klantbetrokkenheid.

Van christelijk gebruik tot marketing bom

Voordat we de marketing induiken, is het handig om wat achtergrondkennis op te doen over de adventskalender. De naam zegt het al, de adventskalender heeft alles te maken met advent, de periode voorafgaand aan kerst. Deze periode werd in de negentiende eeuw vooral gevierd door het aansteken van kaarsen in adventskransen, maar halverwege de negentiende eeuw werd de eerste adventskalender in de handel gebracht. Dit was echter niet de kalender zoals wij die nu kennen – met een vakje of een luikje voor elke dag – maar een simpel getekende kalender waar kinderen een plaatje uit moesten knippen en op de juiste dag moesten plakken. Op deze manier konden gezinnen samen de dagen aftellen tot kerst.

Het was pas een eeuw later dat de adventskalender zoals wij die nu kennen haar intrede deed. De eerste kalender ontstond in Duitsland, maar het concept werd pas echt populair na de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 werd 1 december als officiële startdatum ingevoerd en daarom tellen de adventskalenders vanaf 1 december terug naar kerst.

Waarom gamification – en dus de adventskalender – zo effectief is

De adventskalender is een voorbeeld van gamification. Gamifiwattes? Gamification. Dit wil zeggen dat game-technieken ingezet worden voor marketing.  Het is dus een combinatie van psychologie en technologie. Deze cocktail zorgt ervoor dat je op een spelenderwijs manier de consument kan bereiken en hun gedrag verandert door betrokkenheid te creëren. Gamification is extreem effectief, omdat het menselijk brein vatbaar is tijdens het spelen van een spelletje of wedstrijd. Doordat het geluksstofje dopamine vrijkomt in de hersenen blijft de ervaring rondom het spel – in dit geval de kalender – langer hangen in de hersenen. Het zogenaamde IKEA-effect speelt hierbij ook een rol: wanneer consumenten moeite steken in een activiteit, zoals dagelijks een vakje openen of een puzzel oplossen, waarderen ze de ervaring meer en voelen ze zich sterker verbonden met het merk. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar creëert ook een gevoel van beloning en persoonlijke investering.

Een onderzoek naar gamification en mobiele marketing onderzocht de effectiviteit van gamificatie in mobiele marketingcampagnes. De uitkomst was dat gamificatie effectief kan zijn, maar dat het wel een doordacht plan vereist. 

Gamification illustratie, waarin een gebruiker een route aflegt, net als bij een adventskalender

De kracht van de adventskalender

Recent onderzoek in het Journal of Marketing Research onderzocht hoe klanttevredenheidsprogramma’s bijdragen aan het behoud van klanten in de detailhandel. Allerlei soorten loyaliteitsprogramma’s werden onder de loep genomen, met als belangrijkste uitkomst dat het beloningssysteem het meest effectief is. En laat de adventskalender nou net een voorbeeld van een beloningssysteem zijn! 

Adventskalenders bieden veel mogelijkheden. Denk aan het versterken van merkidentiteit, het profileren van kernwaarden van je bedrijf, meer interactie met klanten en het vergroten van lead.

Het grootste voordeel van de adventskalender is echter dat het verbinding oplevert met de consument. Door elke dag een nieuw vakje aan te bieden, blijven consumenten betrokken. Aan het einde van de maand heb je dan 24 keer contact gehad met de consument in kwestie, iets wat je met advertenties niet snel zal bereiken. 

Personalisatie van de adventskalender

Adventskalenders sluiten perfect aan bij de huidige trend van gepersonaliseerde marketing. Door gebruik te maken van klantdata kunnen bedrijven de inhoud van de kalender specifiek afstemmen op de voorkeuren en interesses van hun doelgroep. Denk aan verrassingen die variëren op basis van eerdere aankopen, locatie, of zelfs interacties met de adventskalender zelf.

Een gepersonaliseerde aanpak maakt de kalender niet alleen relevanter, maar versterkt ook de emotionele band met klanten. Het laat zien dat je als merk aandacht besteedt aan individuele behoeften, wat de loyaliteit en klanttevredenheid vergroot. Een gepersonaliseerde aanpak maakt de kalender niet alleen relevanter, maar versterkt ook de emotionele band met klanten. Het laat zien dat je als merk aandacht besteedt aan individuele behoeften. Tools zoals Google Analytics en Hotjar kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om klantgedrag te analyseren, zoals welke producten populair zijn of hoe klanten interactie hebben met je website. Met AI-tools zoals ChatGPT of Adobe Sensei kun je vervolgens gepersonaliseerde content of aanbevelingen genereren die passen bij de voorkeuren van je klanten.

Stel je bijvoorbeeld voor dat een klant eerder huidverzorgingsproducten heeft gekocht via jouw website. Met data-analyse kun je deze voorkeur identificeren. Vervolgens kan een AI-tool een adventskalender samenstellen waarin achter elk vakje een gerichte aanbeveling staat, zoals een korting op gezichtscrème of een tutorial over het gebruik ervan. Door de inhoud specifiek op de klant af te stemmen, voelt de kalender niet alleen verrassend, maar ook waardevol en relevant. En dat verhoogt dan weer de betrokkenheid.  

Inspirerende voorbeelden van een adventskalender

Rituals

Rituals maakt gebruik van zowel een online als fysieke adventskalender. Hun doel van hun online kalender? Het vergroten van de hoeveelheid leads. Hun aanname was dat dit uiteindelijk ook voor meer bezoekers op de website zou zorgen. Met resultaat, want meer dan 30.000 mensen registreerden zich.

Rituals adventskalender

Bron: Rituals

Legoland

Het doel van de adventskalender van Legoland was het uitlichten van bepaalde kenmerken van het attractiepark en daarnaast een andere manier van communiceren met hun doelgroep. Dit deden ze door in de adventskalender spelconcepten te verwerpen, zoals het tellen van elven op een foto van de werkplaats van de kerstman. Dit vroeg een actieve houding van klanten en het leverde dagelijks zo’n 6000 registraties op.

McDonalds

Het voorbeeld van McDonalds is een heel duidelijk voorbeeld van gamificatie. Hun adventskalender is in de vorm van een spelletje gegoten, waarbij deelnemers elke dag een vakje openen en hun beloning vinden in online games, giveaways en winacties. De fastfoodketen slaat daarnaast twee vliegen in één klap, want door de adventskalender alleen toegankelijk te maken in de McDonalds app, neemt het gebruik daarvan beduidend toe.

Adventskalender McDonalds

Give Away Island – de Adventscampagne 2024 van McDonalds (bron: McDonalds)

Ajax

Een adventskalender zonder commerciële doeleinden kan natuurlijk ook. Zo bracht Ajax in 2023 een Ajax Adventskalender uit. Hiermee betrok Ajax fans op een speelse en creatieve manier bij de feestdagen. Fans konden elke dag een virtueel vakje openen en verrassingen ontdekken, zoals exclusieve content, aanbiedingen, en prijzen. De inhoud van de kalender varieerde en speelde in op verschillende interesses van supporters.

Praktische tips voor een effectieve adventskalender

Om alle voordelen van de adventskalenders als marketingtool te realiseren, zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn:

  1. Zet duidelijke doelen voorafgaand aan de launch van de kalender. Wat wil je bereiken met de kalender. Je merk onder de aandacht brengen, meer leads genereren, intensiever contact met klanten?
  2. Begrijp de doelgroep. Om de adventskalender effectief in te zetten, moet je kennis hebben van de interesses van de doelgroep. Wat voor soort content en verrassingen spreekt hen aan en zorgt ervoor dat ze actief bezig blijven met de kalender? Op basis hiervan stem je de inhoud van de kalender af.
  3. Zorg voor creatieve content. Plaats achter elk deurtje een unieke verrassing die klanten positief stemt. Denk aan exclusieve content, aanbiedingen, informatieve content of interactieve elementen die klanten betrokken houden. Inspiratie hiervoor kan je halen uit andere adventskalenders, maar door goed gebruik te maken van AI kan je ook tot hele verrassende invalshoeken komen. Denk aan specifieke prompts (Bijvoorbeeld: ‘‘Geef me inspiratie voor een adventskalender van 24 dagen voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in deodorant.’) waarbij je de doelen van de adventskalender duidelijk hebt (Bijvoorbeeld: ‘Het doel is om meer verbinding te creëren met klanten en ervoor te zorgen dat ze elke dag terugkomen voor een nieuwe verrassing.’)
  4. Zorg voor een strak aan aantrekkelijk design waarin je merk terugkomt. Maak bijvoorbeeld gebruik van de merkkleuren, laat het logo terugkomen en zorg voor een harmonieus geheel dat de aandacht trekt.
  5. Besteed tijd aan de techniek achter de kalender. Welke platforms wil je integreren voor bijvoorbeeld de interactieve deurtjes? Een soepele gebruikerservaring is essentieel voor een hoge activiteit.
  6. Zorg voor een advertentiestrategie. Plan op welke manier je de adventskalender onder de aandacht wil brengen. Maak gebruik van bestaande media zoals nieuwsbrieven, social media en de website.
  7. Respecteer privacy richtlijnen. Dit is vooral belangrijk als je e-mailadressen verzamelt of als klanten deze in moeten vullen bij interactieve deurtjes. De wetten rondom privacy zijn streng, dus het is belangrijk dat je dit respecteert.
  8. Keep It Stupid Simple. Een adventskalender hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hij hoeft bijvoorbeeld geen 24 deurtjes te hebben of per se in de kerstperiode te vallen. Je kunt een kalender maken die om de dag een verrassing biedt, of een thema kiezen buiten de feestdagen, zoals een groot sportevenement. Het belangrijkste is niet de vorm van de kalender, maar dat de timing en relevantie kloppen.
  9. Begin op tijd. Een succesvolle adventskalender vereist meer dan alleen 24 verrassingen. Een goed plan en doordachte strategie kosten tijd, dus zorg dat je ruim van tevoren begint om alles goed op te zetten

Adventskalender voor intern gebruik

De adventskalender is een sterke marketingtool, dat staat onderhand wel vast. Maar ook intern kan een adventskalender veel goeds brengen. Een adventskalender speciaal gericht op werknemers brengt afwisseling in het dagelijkse werk en versterkt daarnaast de teamgeest en betrokkenheid bij het bedrijf. Elke dag een verrassing heeft een positieve impact op de teamgeest en het creëert mogelijkheden tot leuke gesprekken onderling.

Inspiratie voor de invulling van een adventskalender

Een adventskalender telt af richting kerstmis, dat klopt. Maar het is daarnaast zoveel meer en biedt je kansen om zowel werknemers als klanten te verrassen. Om je alvast een beetje op weg te helpen in het brainstormproces over de invulling van de deurtjes, hierbij een aantal ideeën.

  • Korting en speciale aanbiedingen
    Verberg speciale kortingsacties achter de advent deurtjes, zoals procentuele korting, gratis verzending of Buy One Get One. Elke dag de kans op dergelijke aanbiedingen motiveert klanten om terug te blijven komen voor het volgende deurtje.
  • Lancering van nieuwe producten
    Elke dag een nieuw product onder de aandacht brengen in combinatie met een daarbij behorende korting. Dit zorgt niet alleen voor aandacht, maar speelt ook in op het gevoel van urgentie omdat het product in kwestie alleen die ene dag in de aanbieding is. Daarnaast is het een mooie manier om nieuwe of tijdelijke producten onder de aandacht te brengen.
  • Interactieve quizzen en spelletjes
    Het is niet voor niks dat pubquizzen populair zijn. Mensen houden van (online) spelletjes. Interactieve elementen zoals een quiz, puzzel of mini-game waarmee klanten mini-prijzen (zoals een 5,- voucher)kunnen wennen, maakt de adventskalender extra leuk. Daarnaast versterkt het loyaliteit richting het bedrijf. Ook vergroot het de kans dat klanten dagelijks terug blijven komen om te zien wat er die dag voor ze klaarstaat.
  • Rad van fortuin & lotingen
    Organiseer prijstrekkingen of -lotingen waarbij deelnemers leuke prijzen kunnen scoren. Deze vorm van loten creëert opwinding en stimuleert betrokkenheid omdat er elke dag een nieuwe kans is om iets te winnen. Dit hoeven geen grote prijzen te zijn, gewoon genoeg om het aantrekkelijk te maken om mee te doen. De kans op het winnen van exclusieve prijzen verhoogt de aantrekkingskracht van de kalender en kan bijdragen aan dat de kalender meer gedeeld wordt op social media.
  • Exclusieve content
    Gebruik de adventskalender om klanten exclusieve content, zoals instructievideo’s (hoe kan je zelf een product maken dat jouw merk verkoopt), video’s achter de schermen of downloadbare bronnen zoals checklists aan te bieden. Het voordeel hieraan is dat het zorgt voor meer betrokkenheid richting je klanten.
  • Weldadigheid en sociale betrokkenheid
    Combineer de adventskalender met liefdadigheid door achter een aantal deurtjes een sociaal initiatief te plakken met de oproep een donatie te doen. Dit kan je ook doen door een deel van de verkoop te doneren aan een organisatie. Hiermee creëer je een positief imago voor je bedrijf en laat je zien dat jullie maatschappelijk verantwoord en betrokken zijn.
  • Countdown verrassingen
    Verhoog de spanning richting kerstmis door elke dag de waarde en verrassingen achter de deurtjes te verhogen. Om ervoor te zorgen dat dit voor meer betrokkenheid zorgt, kun je dit alleen doen voor klanten die dagelijks de kalender openen.
  • VIP toegang en early bird aanbiedingen
    Beloon trouwe klanten met vroege toegang tot mooie aanbiedingen of bied ze exclusieve edities van producten aan. Exclusiviteit is namelijk een hele sterke strategie die klanten het gevoel van waardering geeft en daarmee klantloyaliteit voor de lange termijn stimuleert.
  • Online events en webinars
    Gebruik de adventskalender voor het aanbieden van virtuele evenementen of webinars. Dit kunnen Q&A’s zijn, productdemonstraties of interactieve workshops. Met dergelijke evenementen creëer je directe interactiemogelijkheden.

Een dagelijkse verrassing met blijvende impact

De adventskalender heeft zich de afgelopen jaren duidelijk bewezen als een unieke marketingtool. Wat ooit begon als een christelijke traditie, is uitgegroeid tot een speels en effectief middel om loyaliteit te vergroten en merkidentiteit te versterken. Het succes van de adventskalender draait om consistentie, verrassingen en interactie.

Terugkijkend op de inleiding biedt de adventskalender een perfecte oplossing voor merken die zich willen onderscheiden in de drukke feestdagen periode. Door de kracht van gamification en persoonlijke beloningen verras je niet alleen de klanten, maar ga je ook een binding aan voor de langere termijn.  

Dus waarom zou jouw merk niet meedoen met deze feestelijke traditie? Of je nu kiest voor een online versie, een fysieke variant of zelfs een interne kalender voor je team, de adventskalender belooft niet alleen een moment van plezier, maar ook een blijvende impact op je merk. Begin op tijd, wees creatief, en gebruik deze feestelijke traditie om zowel klanten als werknemers te verbinden. En mocht je er dit jaar niet aan toekomen, dan is het nooit te vroeg om alvast te plannen voor volgend jaar!

 


Bronnen:

Deel dit artikel

Picture of Yael Prenger

Yael Prenger

Een schrijvende shorttracker, dat is wie ik ben. Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan trainen voor het schaatsen. In de uren daartussen kan ik mijn ei kwijt in schrijven, of liever gezegd ‘spelen met taal’. Ik houd ervan te bouwen aan verschillende zinsstructuren, te experimenteren met woorden en geniet van de uitdaging om elke keer een mooi en logisch artikel in elkaar te zetten. Geen clichés, maar juist vernieuwing. Goed leesbaar, maar toch informatief en boeiend. Net als bij mijn eigen trainingen is het elke keer een kwestie van proberen te verbeteren, maar dan met taal. Met een talenstudie als achtergrond en verder een grote liefde voor lezen, is schrijven echt iets waar ik graag mijn tijd aan besteed.

Ook interessant

Meer informatie over 24 dagen vol impact: zo scoor je met adventskalenders

Vul het formulier in of neem direct contact op

luc.van.koningsbrugge@kompaspublishing.nl