Homepage / 24 dagen vol impact: zo scoor je met adventskalenders
De feestdagen staan voor de deur en dat betekent dat er weer volop cadeautjes worden ingekocht. Dit brengt ons bij de vraag: hoe kun je producten of diensten op een originele en effectieve manier promoten tijdens de feestdagen zodat klanten jouw product of dienst aanschaffen? Een verrassende en effectieve manier is door in te zetten op een online adventskalender.
In de marketingindustrie is de adventskalender al een veelgebruikte strategie voor B2B en de resultaten liegen er niet om. Maar wat maakt de online adventskalender zo succesvol? In dit artikel zetten we uiteen waarom de online adventskalender zo goed werkt, waar de adventskalender vandaan komt en op welke manier je de ‘vakjes’ op een leuke en verrassende manier in kan vullen zodat je als merk het jaar op een hoge noot afsluit. Lees verder en ontdek hoe je deze feestelijke traditie kunt inzetten voor maximale impact en klantbetrokkenheid.
Voordat we de marketing induiken, is het handig om wat achtergrondkennis op te doen over de adventskalender. De naam zegt het al, de adventskalender heeft alles te maken met advent, de periode voorafgaand aan kerst. Deze periode werd in de negentiende eeuw vooral gevierd door het aansteken van kaarsen in adventskransen, maar halverwege de negentiende eeuw werd de eerste adventskalender in de handel gebracht. Dit was echter niet de kalender zoals wij die nu kennen – met een vakje of een luikje voor elke dag – maar een simpel getekende kalender waar kinderen een plaatje uit moesten knippen en op de juiste dag moesten plakken. Op deze manier konden gezinnen samen de dagen aftellen tot kerst.
Het was pas een eeuw later dat de adventskalender zoals wij die nu kennen haar intrede deed. De eerste kalender ontstond in Duitsland, maar het concept werd pas echt populair na de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 werd 1 december als officiële startdatum ingevoerd en daarom tellen de adventskalenders vanaf 1 december terug naar kerst.
De adventskalender is een voorbeeld van gamification. Gamifiwattes? Gamification. Dit wil zeggen dat game-technieken ingezet worden voor marketing. Het is dus een combinatie van psychologie en technologie. Deze cocktail zorgt ervoor dat je op een spelenderwijs manier de consument kan bereiken en hun gedrag verandert door betrokkenheid te creëren. Gamification is extreem effectief, omdat het menselijk brein vatbaar is tijdens het spelen van een spelletje of wedstrijd. Doordat het geluksstofje dopamine vrijkomt in de hersenen blijft de ervaring rondom het spel – in dit geval de kalender – langer hangen in de hersenen. Het zogenaamde IKEA-effect speelt hierbij ook een rol: wanneer consumenten moeite steken in een activiteit, zoals dagelijks een vakje openen of een puzzel oplossen, waarderen ze de ervaring meer en voelen ze zich sterker verbonden met het merk. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar creëert ook een gevoel van beloning en persoonlijke investering.
Een onderzoek naar gamification en mobiele marketing onderzocht de effectiviteit van gamificatie in mobiele marketingcampagnes. De uitkomst was dat gamificatie effectief kan zijn, maar dat het wel een doordacht plan vereist.
Recent onderzoek in het Journal of Marketing Research onderzocht hoe klanttevredenheidsprogramma’s bijdragen aan het behoud van klanten in de detailhandel. Allerlei soorten loyaliteitsprogramma’s werden onder de loep genomen, met als belangrijkste uitkomst dat het beloningssysteem het meest effectief is. En laat de adventskalender nou net een voorbeeld van een beloningssysteem zijn!
Adventskalenders bieden veel mogelijkheden. Denk aan het versterken van merkidentiteit, het profileren van kernwaarden van je bedrijf, meer interactie met klanten en het vergroten van lead.
Het grootste voordeel van de adventskalender is echter dat het verbinding oplevert met de consument. Door elke dag een nieuw vakje aan te bieden, blijven consumenten betrokken. Aan het einde van de maand heb je dan 24 keer contact gehad met de consument in kwestie, iets wat je met advertenties niet snel zal bereiken.
Adventskalenders sluiten perfect aan bij de huidige trend van gepersonaliseerde marketing. Door gebruik te maken van klantdata kunnen bedrijven de inhoud van de kalender specifiek afstemmen op de voorkeuren en interesses van hun doelgroep. Denk aan verrassingen die variëren op basis van eerdere aankopen, locatie, of zelfs interacties met de adventskalender zelf.
Een gepersonaliseerde aanpak maakt de kalender niet alleen relevanter, maar versterkt ook de emotionele band met klanten. Het laat zien dat je als merk aandacht besteedt aan individuele behoeften, wat de loyaliteit en klanttevredenheid vergroot. Een gepersonaliseerde aanpak maakt de kalender niet alleen relevanter, maar versterkt ook de emotionele band met klanten. Het laat zien dat je als merk aandacht besteedt aan individuele behoeften. Tools zoals Google Analytics en Hotjar kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om klantgedrag te analyseren, zoals welke producten populair zijn of hoe klanten interactie hebben met je website. Met AI-tools zoals ChatGPT of Adobe Sensei kun je vervolgens gepersonaliseerde content of aanbevelingen genereren die passen bij de voorkeuren van je klanten.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een klant eerder huidverzorgingsproducten heeft gekocht via jouw website. Met data-analyse kun je deze voorkeur identificeren. Vervolgens kan een AI-tool een adventskalender samenstellen waarin achter elk vakje een gerichte aanbeveling staat, zoals een korting op gezichtscrème of een tutorial over het gebruik ervan. Door de inhoud specifiek op de klant af te stemmen, voelt de kalender niet alleen verrassend, maar ook waardevol en relevant. En dat verhoogt dan weer de betrokkenheid.
Rituals maakt gebruik van zowel een online als fysieke adventskalender. Hun doel van hun online kalender? Het vergroten van de hoeveelheid leads. Hun aanname was dat dit uiteindelijk ook voor meer bezoekers op de website zou zorgen. Met resultaat, want meer dan 30.000 mensen registreerden zich.
Bron: Rituals
Het doel van de adventskalender van Legoland was het uitlichten van bepaalde kenmerken van het attractiepark en daarnaast een andere manier van communiceren met hun doelgroep. Dit deden ze door in de adventskalender spelconcepten te verwerpen, zoals het tellen van elven op een foto van de werkplaats van de kerstman. Dit vroeg een actieve houding van klanten en het leverde dagelijks zo’n 6000 registraties op.
Het voorbeeld van McDonalds is een heel duidelijk voorbeeld van gamificatie. Hun adventskalender is in de vorm van een spelletje gegoten, waarbij deelnemers elke dag een vakje openen en hun beloning vinden in online games, giveaways en winacties. De fastfoodketen slaat daarnaast twee vliegen in één klap, want door de adventskalender alleen toegankelijk te maken in de McDonalds app, neemt het gebruik daarvan beduidend toe.
Give Away Island – de Adventscampagne 2024 van McDonalds (bron: McDonalds)
Een adventskalender zonder commerciële doeleinden kan natuurlijk ook. Zo bracht Ajax in 2023 een Ajax Adventskalender uit. Hiermee betrok Ajax fans op een speelse en creatieve manier bij de feestdagen. Fans konden elke dag een virtueel vakje openen en verrassingen ontdekken, zoals exclusieve content, aanbiedingen, en prijzen. De inhoud van de kalender varieerde en speelde in op verschillende interesses van supporters.
Om alle voordelen van de adventskalenders als marketingtool te realiseren, zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn:
De adventskalender is een sterke marketingtool, dat staat onderhand wel vast. Maar ook intern kan een adventskalender veel goeds brengen. Een adventskalender speciaal gericht op werknemers brengt afwisseling in het dagelijkse werk en versterkt daarnaast de teamgeest en betrokkenheid bij het bedrijf. Elke dag een verrassing heeft een positieve impact op de teamgeest en het creëert mogelijkheden tot leuke gesprekken onderling.
Een adventskalender telt af richting kerstmis, dat klopt. Maar het is daarnaast zoveel meer en biedt je kansen om zowel werknemers als klanten te verrassen. Om je alvast een beetje op weg te helpen in het brainstormproces over de invulling van de deurtjes, hierbij een aantal ideeën.
De adventskalender heeft zich de afgelopen jaren duidelijk bewezen als een unieke marketingtool. Wat ooit begon als een christelijke traditie, is uitgegroeid tot een speels en effectief middel om loyaliteit te vergroten en merkidentiteit te versterken. Het succes van de adventskalender draait om consistentie, verrassingen en interactie.
Terugkijkend op de inleiding biedt de adventskalender een perfecte oplossing voor merken die zich willen onderscheiden in de drukke feestdagen periode. Door de kracht van gamification en persoonlijke beloningen verras je niet alleen de klanten, maar ga je ook een binding aan voor de langere termijn.
Dus waarom zou jouw merk niet meedoen met deze feestelijke traditie? Of je nu kiest voor een online versie, een fysieke variant of zelfs een interne kalender voor je team, de adventskalender belooft niet alleen een moment van plezier, maar ook een blijvende impact op je merk. Begin op tijd, wees creatief, en gebruik deze feestelijke traditie om zowel klanten als werknemers te verbinden. En mocht je er dit jaar niet aan toekomen, dan is het nooit te vroeg om alvast te plannen voor volgend jaar!
Bronnen:
Deel dit artikel
Een schrijvende shorttracker, dat is wie ik ben. Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan trainen voor het schaatsen. In de uren daartussen kan ik mijn ei kwijt in schrijven, of liever gezegd ‘spelen met taal’. Ik houd ervan te bouwen aan verschillende zinsstructuren, te experimenteren met woorden en geniet van de uitdaging om elke keer een mooi en logisch artikel in elkaar te zetten. Geen clichés, maar juist vernieuwing. Goed leesbaar, maar toch informatief en boeiend. Net als bij mijn eigen trainingen is het elke keer een kwestie van proberen te verbeteren, maar dan met taal. Met een talenstudie als achtergrond en verder een grote liefde voor lezen, is schrijven echt iets waar ik graag mijn tijd aan besteed.
Vul het formulier in of neem direct contact op
luc.van.koningsbrugge@kompaspublishing.nl